تبلیغات

اطلاعات هوانوردی



بـــه بـــزرگــــتریــن مـــرکـــز اطـــلـــاعـــات هـــوانـــوردی ایــــران خــــوش آمـــدید
اطلاعات هوانوردی


تـــبـــلیـــغـــات
تـــبـــلـــیـــغـــات

.:: آخرین مطالب ::.

عنوان تاریخ
انهدام ۹۰ درصد هواپیماهای فرودگاه طرابلس چهارشنبه 25 تیر 1393
اطلاعات مفید کایت سواری دوشنبه 25 آذر 1392
هواپیماهای قطری در آسمان عربستان پرواز می كنند یکشنبه 3 آذر 1392
نمایشگاه هوانوردی یکشنبه 3 آذر 1392
موافقت ایران‌ایر برای برقراری مجدد پرواز ایران-آمریکا با بوئینگ‌های 747 سه شنبه 28 آبان 1392
خبر فوری سه شنبه 2 مهر 1392
جواب به سوال شما دوشنبه 7 مرداد 1392
سقوط هواپیما تفریحی در چالوس دوشنبه 7 مرداد 1392
آریا ایر 737 وارد می کند پنجشنبه 27 تیر 1392
خطرناکترین فرودگاه جهان پنجشنبه 13 تیر 1392
قیمت کایت (هنگ گلایدر) !!! بخریم؟ یا خودمون بسازیم؟ جمعه 7 تیر 1392
افزایش پروازها ماهان از لار و قشم به دبــی به زودی پنجشنبه 6 تیر 1392
ورود اولین سری ایرباس 340 شركت هواپیمایی ماهان به فرودگاه امام خمینی (ره) یکشنبه 26 خرداد 1392
مجوز پرواز به سوئد صادر شد/انجام نخستین پرواز در 6 تیرماه جمعه 24 خرداد 1392
درآمد سالیانه ی یک مهندس هوافضا - آمار بین المللی پنجشنبه 23 خرداد 1392

صـــفـــحـــات


فعالیت 10هزار نفر در رشته پاراگلایدر
لذت و استرس در ورزش‌های هوایی
جام جم آنلاین: تصور كنید لذت پرواز وقتی با هیجان سقوط از ارتفاع و استرس یك رقابت ورزشی همراه می‌شود، چگونه انسان را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟ خصوصیتی كه در دل ورزش‌های هوایی نهفته است و همین ویژگی‌های خاص باعث شده شمار علاقه‌مندان به این ورزش‌ها روند رو به رشدی داشته باشد.

رشته‌هایی چون پاراگلایدر، چتربازی، كایت و پاراموتور ازجمله ورزش‌های هوایی محسوب می‌شوند كه شكل‌دهی حیاتشان با شكل‌گیری انجمن ورزش‌های هوایی وارد فصل نوینی شده است، انجمنی كه خود در دل فدراسیون نوپای انجمن‌های ورزشی فعالیت می‌كند و قصد دارد در كنار توسعه كمی نسبت به ارتقای سطح كیفی این ورزش‌ها گام بردارد.

به منظور شناخت هر چه بیشتر این ورزش‌ها و آشنایی با موانع و مشكلات توسعه آنها سراغ احمد سلیم‌آبادی رییس انجمن ورزش‌های هوایی رفتیم.


بقیه در ادامه مطلب 


او كه خود سابقه پرواز با پاراگلایدر و پاراموتور را دارد، در گفت‌وگو با جام‌جم اظهارداشت: ورزش هوایی در ایران سابقه‌ای حدود 50 ساله دارد، اما حدود 20 سالی است كه پاراگلایدر مورد توجه علاقه‌مندان قرار گرفته و حدود 20 استان ازجمله در تهران، گلستان، اصفهان، كردستان، آذربایجان شرقی، مركزی و آذربایجان غربی سایت‌های پروازی ایجاد شده است.

در این بین پاراگلایدر (چتربال)‌ كه نسبت به دیگر ورزش‌ها با اقبال بیشتری مواجه شده است نباید با چتربازی اشتباه گرفته شود. این وسیله پروازی هیچ گونه موتوری ندارد و نشست و برخاست آن توسط پای خلبان انجام می‌گیرد.

تنها اجزای شكل‌دهنده آن بندها و پارچه بال است كه مانند یك تشك بادی هنگامی كه در سطح شیب‌دار در معرض جریان هوا قرار می‌گیرد از طریق سلول‌هایی كه برای ورود هوا تعبیه شده‌اند، به پرواز درمی‌آید.

این ورزش در قالب مسابقه در بخش‌هایی چون هدف‌زنی، مسافت و آكروبات (حركات خطرناك)‌ فعالیت می‌كند.

سلیم‌آبادی در این باره گفت: در بخش مسافت كه پرواز از نقطه‌ای به نقطه دیگری است ما ركورد جالب توجه 230 كیلومتر را هم در ایران داریم، ضمن این كه بخش حركات خطرناك عمدتا بر فراز آب انجام می‌شود تا در صورت سقوط خطر جانی متوجه ورزشكار نشود.

وی با بیان این كه چتربازی هم شامل رشته‌هایی چون هدف زنی و مسافت است و سقوط از ارتفاع به شكل‌های مختلف صورت می‌گیرد، گفت: در مجموع با توجه به شرایط اقلیم كشورمان و وجود ارتفاعات مختلف و از طرفی علاقه‌مندی كه نسبت به این ورزش‌ها وجود دارد بستر توسعه بخوبی فراهم است. به همین دلیل در مدت كمی كه در قالب انجمن زیرمجموعه فدراسیون فعالیت خود را آغاز كرده‌ایم شاهد توسعه قابل توجه این ورزش‌ها بوده‌ایم به طوری كه در حال حاضر در پاراگلایدر حدود ده هزار ورزشكار در سراسر كشور فعالیت می‌كنند كه در نوع خود این آمار جالب توجه است.

سلیم‌آبادی از «بیس جام» به عنوان یكی دیگر از ورزش‌های هوایی نام برد و گفت: این ورزش هم سقوط از ارتفاع است و در ایام دهه فجر سال 90 همگان پرش ورزشكاران را بر فراز برج میلاد دیدند، این پرش همان بیس جام است.

سلیم‌آبادی در رابطه با برنامه‌های قهرمانی این رشته، گفت: درصددیم از طریق یك تیم كارشناسی و فنی با جدیت پیگیر مشكلات ورزش‌های هوایی در نقاط مختلف كشور باشیم، اما در این بین مشكلاتی هم وجود دارد، مشخص‌نبودن محدوده پروازی از اساسی‌ترین مشكلاتی است كه انجمن و ورزشكاران با آن روبه‌رو هستند و عدم شناخت این ورزش هم محدودیت‌های زیادی را ایجاد كرده است.

آموزش مربی و ورزشكار راهكاری برای توسعه

به طور طبیعی سوالی كه درباره این ورزش‌ها از ذهن می‌گذرد چگونگی روی‌آوردن به آنهاست، سلیم‌آبادی در این باره توضیح داد: برای این مهم ما دوره‌های آموزشی برای ورزشكاران و مربیان برگزار می‌كنیم. دوره‌های آموزشی فنی كه در جهت ارتقای كیفی قهرمانان برگزار می‌شود. به عنوان مثال دوره‌های مربیگری درجه سه را توسط مدرس ایرانی و درجه دو را توسط مدرس خارجی برگزار می‌كنیم، چون علاوه بر توسعه كمی به توسعه كیفی هم نگاه ویژه‌ای داریم و می‌خواهیم تیم‌های ملی قدرتمندی داشته باشیم.

تجهیزات كرایه‌ای؛ راهی برای حضور همگان

هزینه لوازم مورد نیاز برای حضور در این ورزش‌ها و به عبارتی پرواز چقدر است، آیا این ورزش صرفا به طبقات مرفه اختصاص دارد؟ رییس انجمن ورزش‌های هوایی در پاسخ به این سوال تصریح كرد: در حال حاضر تقویت باشگاه‌ها را به عنوان یك ضرورت در برنامه داریم، چرا كه از این طریق بستری فراهم می‌شود تا كسانی كه توان مالی تهیه تجهیزات مورد نیاز را ندارند بتوانند به صورت كرایه‌ای از این لوازم استفاده كنند. كاری كه همین الان هم صورت می‌گیرد و حاصل این رویكرد حضور ده هزار ورزشكار در ورزش پاراگلایدر است. ضمن این كه لوازم این ورزش‌ها بین سه تا 9 میلیون تومان قیمت دارد، لوازم دسته دوم از سه میلیون تومان و لوازم نو حدود 9 میلیون تومان. البته این نكته را هم بگویم كه به عنوان مثال عمر مفید یك چتر 10 تا 15 سال است و با توجه به این وضع می‌توان گفت این ورزش‌ها ورزش‌های گرانی نیستند. البته یكسری از ورزشكاران كه بنیه مالی خوبی دارند، بعضا به صورت سالانه لوازم خود را نو می‌كنند.

تعامل با سازمان هواپیمایی كشوری

سلیم‌آبادی در ادامه از دو اقدام انجمن به عنوان كار بزرگ یاد كرد و گفت: برای رونق این ورزش‌ها و ساماندهی باشگاه‌ها، آیین‌نامه باشگاهی را تدوین كردیم. براساس آیین‌نامه هیات دولت و وزارت ورزش به منظور مشخص شدن مرزهای فعالیت ما و سازمان هواپیمایی كشوری، پس از برگزاری جلسات متعدد آیین‌نامه‌ای را هم در این رابطه تدوین كردیم كه پس از تصویب نهایی، اجرایی‌می‌شود. به این ترتیب حد و مرزها مشخص شده و این خلأ قانونی در راه فعالیت ما برطرف می‌شود.

چرخ بالم آرزوست

سلیم‌آبادی با اشاره به این كه در المپیك 2012 لندن ورزش‌های هوایی به عنوان رشته‌های آزمایشی، دربازی‌ها شركت داده شدند، گفت: این احتمال وجود دارد كه این ورزش‌ها در دوره‌های بعد رسما المپیكی شوند. بنابراین ضروری است كه دستگاه‌های مرتبط به صورت جدی همكاری لازم را با ما جهت اجرای برنامه‌هایمان داشته باشند.

رییس انجمن ورزش‌‌های هوایی مهم‌ترین محدودیت انجمن تحت مدیریتش را مورد اشاره قرار داد و گفت: برای این بخش طبیعی است كه یكی از نیازهای زیرساختی ما چرخ‌بال است و امیدواریم نهادهایی چون هلال‌احمر و نیروهای مسلح كه چرخ‌بال دارند همكاری لازم را با ما داشته باشند، چراكه حیف است از مدال ورزش‌هایی كه در جهان معنا و حلاوت دیگری دارد و بیانگر گوشه‌ای از توانایی‌ها و ورزیدگی‌ جوانان كشور است، بی‌بهره باشیم. در این بین به حمایت بیش از پیش وزارت ورزش هم نیاز داریم.




...

نویسنده : admin 1
پنجشنبه 13 مهر 1391



پایگاه های اطلاع رسانی




نـــظـــرســـنجـــی

سطح این وب را چگونه تماشا میکنید ؟





صـــفـــحـــات جـــانـــبـــی
آمـــار بازدیـــد
  خوش آمدید
نویسندگان:
  • تعداد نویسندگان :
  • admin 1 (158)


وضعیت وبلاگ :
  • تعداد کل مطالب :
  • رنک گوگل : 1
  • آی پی شما :

آخرین بروزرسانی

تـــبـــلـــیـــغـــات